دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ از جمله واژگانی است که به تازگی زیاد مورد استفاده قرار میگیرد. در این نوشته قصد داریم به شکل کامل بازاریابی دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

دنیای دیجیتال یک مکان شلوغ و پر از برند است که برای دیده شدن نیاز به تبلیغات و رسانه دارد. دیجیتال مارکتینگ به برند ها کمک می کند تا با افزایش حضور آنلاین، مورد توجه قرار بگیرند. داشتن دید آنلاین بیشتر با استفاده از نتایج موتور جستجو، شبکه های اجتماعی، تبلیغات PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) یا بازاریابی محتوا به شما کمک می کند تا مخاطبان هدف را به صفحات وب خود هدایت کنید و تعداد مشتریان بالقوه را افزایش دهد.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال عملی است که از کانال های ارتباطی دیجیتال برای تبلیغ محصولات و خدمات استفاده می کند. دیجیتال مارکتینگ شامل فناوری ها و روش های زیادی در بازاریابی اینترنتی (بازاریابی شبکه ای) است. دامنه آن گسترده تر و شامل بسیاری از کانال های ارتباطی است که نیازی به اینترنت ندارند مانند تلویزیون، رادیو، پیام های متنی و غیره. همچنین شامل کانال های وابسته به اینترنت مانند شبکه های اجتماعی، تبلیغات الکترونیکی و تبلیغات بنری است.

 

معرفی مختصر

اصطلاحاً دیجیتال مارکتینگ به یک روش بازاریابی گفته می شود که از اینترنت، فناوری ارتباطات رایانه ای و رسانه های تعاملی دیجیتال برای دستیابی به اهداف بازاریابی استفاده می کند و یک فعالیت بازاریابی سطح بالا مبتنی بر  کانال های چندرسانه ای دیجیتال مانند تلفن، پیام کوتاه، ایمیل، فکس الکترونیکی، پلتفرم شبکه و سایر کانال های رسانه دیجیتال است.

دیجیتال مارکتینگ در گذشته به عنوان شکلی مستقل از بازاریابی در یک زمینه خاص در نظر گرفته می شد. با این حال، از آنجا که همان روش ارتباط با مخاطبان (فقط به صورت دیجیتال) را فراهم می کند، از سال 2003 به این نتیجه رسیدند که می تواند بزرگترین فیلد های سنتی بازاریابی (مانند بازاریابی مستقیم) را شامل شود.

در عصر اقتصاد دیجیتال، وقتی شرکت های سنتی به دیجیتالی شدن روی می آورند، باید به دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک جنبه مهم توجه کنند. افکار، مدل ها و استراتژی های بازاریابی را که نمی توانند نیازهای آن ها را برآورده کنند تغییر دهند و روش های جدید بازاریابی را تحقق بخشند. همراه با مدیریت و تولید دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک نقطه مهم به یکی از سه مولفه مهم شرکت های دیجیتالی تبدیل خواهد شد.

به طور کلی، شرکت ها فقط می توانند در یک بازار کاملاً رقابتی سود عادی کسب کنند. اگر آن ها می خواهند سود مازاد به دست بیاورند ، باید نوآوری به خرج دهند. نوآوری ترکیبی جدید از عوامل تولید است. از نظر اقتصادی، این نه تنها شامل نوآوری در فناوری است، بلکه شامل نوآوری در بازاریابی نیز می باشد. در این میان، دیجیتال مارکتینگ نو آوری معمولی است.

دیجیتال مارکتینگ نه تنها یک انقلاب در فناوری است، بلکه یک انقلاب مفهومی عمیق تر است و ترکیبی از بازاریابی هدفمند، بازاریابی مستقیم، بازاریابی غیرمتمرکز، بازاریابی مشتری مداری، بازاریابی تعاملی دو طرفه، بازاریابی از راه دور یا جهانی، بازاریابی مجازی، معاملات بدون کاغذ و بازاریابی تعامل با مشتری است و توابع آن عمدتا شامل تبادل اطلاعات، خرید آنلاین، انتشار آنلاین، ارز الکترونیکی، تبلیغات آنلاین، روابط عمومی شرکت ها و غیره است.

 

انواع خدمات بازاریابی دیجیتال و نقش آن ها

انواع خدمات دیجیتال مارتینگ

1.وب سایت

وب سایت اغلب محل تلاش برای بازاریابی دیجیتال است. برند ها و سازمان ها از وب سایت ها برای انتشار محتوا و از رسانه های دیگر برای توزیع آن استفاده می کنند. بیشتر فعالیت های بازاریابی دیجیتال شما به وب سایتتان پیوند می یابد، جایی که انتظار می رود عملی انجام شود. به عنوان مثال، دانلود یک فایل، خرید محصول یا خدمات.

 

2.بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا رویکردی استراتژیک و خلاقانه در تولید و اشتراک مطالب با هدف تأمین اهداف تجاری و ماهیت کل استراتژی بازاریابی دیجیتال شماست. محتوا می تواند از نظر قالب متفاوت باشد. برخی از رایج ترین قالب های محتوا شامل متن (پست های وبلاگ)، فیلم، تصاویر، اینفوگرافی، پادکست و کتاب های الکترونیکی است.

 

3.بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

سئو به عنوان یک جت پک برای تلاش های شما در زمینه بازاریابی محتوا عمل می کند و شامل فعالیت های درون و خارج از صفحه برای افزایش بازدید وب سایت در نتایج موتور جستجو برای کلمات کلیدی مورد نظر شما است.

 

4.پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

PPC مخفف “Pay-per-Click” است. PPC نوعی تبلیغات آنلاین است که برند ها با هر بار کلیک بر روی تبلیغات خود هزینه ای را پرداخت می کنند. وظیفه تبلیغ کننده PPC ایجاد این تبلیغات است.

 

5.بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی باعث می شود در شبکه هایی که کاربران بیشترین زمان را صرف می کنند دیده شوید. مانند فیسبوک، توییتر، لینکدین، ​​اسنپ چت و اینستاگرام که می توانید در آن ها محتوا توزیع کنید. شبکه های اجتماعی امکان ارتباط دو طرفه را فراهم می کنند و دنبال کنندگان می توانند از طریق لایک، نظرات، دایرکت یا ارسال پست در صفحات رسمیتان با شما تعامل داشته باشند.

 

نتیجه

بازاریابی دیجیتال استفاده از فناوری دیجیتال برای دستیابی به اهداف بازاریابی است. نیازی نیست که دیجیتال مارکتینگ به طور کلی از بخش بازاریابی جدا باشد، زیرا اهداف هر دو یکسان است. بازاریابی دیجیتال به مجموعه مهارت خاصی برای استفاده موثر از فناوری دیجیتال نیاز دارد.

 

منابع:

https://baike.baidu.com/item/%E6%95%B0%E5%AD%97%E8%90%A5%E9%94%80#1

https://www.martechadvisor.com/articles/marketing-automation-2/what-is-digital-marketing/

https://passion.digital/what-is-digital-marketing/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *